Palec drží, prostředníček podpírá a ukazováček je položen lehce shora (lehké položení můžeme motivovat zobáním kuřátek a ukazováčkem na pero lehce poklepeme). K nácviku je třeba dítě vědomě vést již v . Na tomto úchopu se podílejí čtyři prsty – palec, ukazováček, prostředníček a prsteníček, který tužku podpírá. U dětí s tímto úchopem je potřeba včas nastavit a fixovat správný špetkový úchop.
Někteří rodiče tento úchop považují za správný.
Prsteníček a malíček jsou přitisknuté k prostředníčku, dlaň musí zůstat volná. Tento úchop je pro ruku nejpřirozenější a nejefektivnější z hlediska pohybu. Všechny ostatní úchopy znesnadňují grafický projev.
Před vyvozením správného špetkového úchopu některé děti z počátku používají bříška prostředníku. Máte doma předškoláčka nebo dítko školkou povinné? Je čas zjistit, zda drží správně tužku , a pokud ne, začít správný úchop trénovat.
Světlana Drábová, speciální pedagožka, která se zaměřuje právě na nácvik grafomotorických dovedností.
Podle ní se správný – takzvaný špetkový – úchop většinou objevuje kolem čtvrtého roku života a kolem . Okolo dvou let začíná období dětské čáranice. Dítě by mělo mít vymezeno místo s dostupnými pastelkami a dostatečným množstvím papíru. Dítě v kreslení povzbuzujeme, vyhýbáme se zápornému hodnocení, spíše. Postupně je učíme držet klasické pastelky.
Vhodné jsou měkké, nejlépe trojhranné, o průměru 8-mm, které děti podněcují ke správnému úchopu a snadněji se jim s nimi kreslí, říká Martina Linková z portálu . Naučit se správně psát, tak aby dítě v pozdějších ročnících nemělo problémy, nestěžovalo si na bolesti a únavu a nezaostávalo za vrstevníky, není nic jednoduchého. Proto je tak důležité hned na začátku lpět na správném držení tužky a dalších ergonomických pravidlech psaní, aby si dítě hned na začátku . Grafomotorika je soubor činností, které člověk vykonává při psaní a kreslení. Takovou dovednost učí osvojovat nejen děti jihlavská terapeutka Kateřina Trčková.
Správné držení tužky je pro tělo dítěte nejméně zatěžující a je přirozené. Pokud drží správně tužku, nedochází k bolestem ruky a také k mozkové . Zatímco dřívější generace předškoláků si vystačila s pastelkami a tužkami a přirozenou cestou se je naučila držet, dnešní děti častěji sáhnou po tabletech a správný úchop dostatečně netrénují. Přitom právě ten je klíčový pro pozdější školní léta. Na tom, jak rodiče nechají své dítko držet psací potřeby od .
Mezi hrotem tužky a prsty by měla být mezera asi cm. Pokud dítě drží tužku níže , tak je omezen pohyb prstů. Prsty se nemůžou pohybovat a vzniká v nich napětí. Při vysokém úchopu je tužka špatně ovladatelná.
Problém s výškou úchopu může vyřešit jednoduchá pomůcka – navléknout slabou gumičku do správné výšky . Na správný úchop je vhodné dbát od počátku, kdy dítě začíná kreslit. Důležité je držení psacího náčiní. Případná fixace chybných úchopů se později špatně odvyká a mnohdy výrazně negativně ovlivňuje výkony dítěte snížením grafomotorické obratnosti. Pozor na správný úchop pera nebo tužky.
Děti, které mají tělesný handicap, mnohdy nemohou v ruce, respektive v prstech držet správně pastelky, fixy, štětec, apod. O tom, jak s dětmi nacvičovat správný úchop kreslících a psacích potřeb, si řekneme v jiném článku. V tomto vám přinášíme informace, které zveřejnil server.
Jsem na tom uplne stejne, ucitelka mi to rekla te mesic pred zapisem. No dporucila nam koupit nasadu na tuzky , pastelky, je to . Ma spatny uchop tuzky i lzicky vse drzi tzv. Ono i správné sezení po chvíli prvňáčka vyčerpá, natož když by měl stále vytáčet hlavu na jednu stranu nebo držet ruce nahoře apod.
Psací stůl by měl být dobře osvětlen. Tužka by měla být mezi .
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.